Wat jouw publiek triggert…

Sep 26
Hoe weet je op welke content jouw publiek zit te wachten? Voordat we die vraag beantwoorden, eerst nog een paar andere vragen: wat maakte dat de hoofdpersoon in de beroemde serie Lupin het avontuur aanging? En eh, hoe komt het eigenlijk dat jíj zover bent gekomen om dit blog te gaan lezen? Anders gezegd: wat was de call to adventure?

De reis van de held

Call to adventure is niet voor niets de naam van de studietrip die New Degree in november in Parijs organiseert. Tijdens die bootcamp helpen we jou bij het schrijven van je contentstrategie; we werken aan jouw merkverhaal, je contentplan én we gaan het hebben over de informatiebehoefte van jouw publiek. Daarvoor laten we ons inspireren door de Hero’s Journey. 

De Hero's Journey beschrijft een universeel verhaalpatroon waarin de held een avontuur aangaat en uiteindelijk terugkeert met nieuwe inzichten. Literatuurwetenschapper Joseph Campbell schreef het boek The Hero with a Thousand Faces al in 1948. In 2007, kortte Christopher Vogler de heldenreis in tot 12 stappen. Met als tweede stap de call to adventure: de hoofdpersoon moet in actie komen doordat hij wordt uitgedaagd door iets of iemand. Een moment dat het verhaal in beweging zet.

Waardoor verlaat Lupin zijn alledaagse leven?

In de serie Lupin -die zich afspeelt in Parijs- kan de call to adventure worden gezien als het moment waarop de hoofdpersoon Assane Dop ontdekt dat zijn vader onterecht veroordeeld is voor de diefstal van een kostbare halsketting. Dit is het moment waarop Assane zijn veilige, alledaagse leven verlaat en in de huid kruipt van de fictieve meesterdief Lupin. 

Wat triggerde jou? 

En dan is het tijd om terug te komen op die eerste vraag: Hoe weet je op welke content je publiek zit te wachten? Je kunt uiteraard uitgebreid onderzoek (laten) doen onder klanten of cliënten: interview, enquêtes. Analytics geven de nodige inzichten. Maar wij zijn ervan overtuigd dat je eigenlijk al ongelofelijk veel weet over de informatiebehoefte en die boven tafel haalt met de publieksreis. In die publieksreis hebben we de held uit de hero’s journey vervangen door jouw publiek. Deze methode dwingt je min of meer om in de huid te kruipen van de mensen die je wilt bereiken.



Dan is de vraag bij de call to adventure: wat zijn de triggers die maken dat jouw publiek in beweging komt? Wat triggerde jou nou bijvoorbeeld om deze blog te lezen? Kwam dat doordat je al een tijdje worstelt met je contentstrategie? Wordt het tijd voor een update? Mis je misschien sparringpartners bij het schrijven van je strategie? Ontbreekt het je aan een model om je strategie aan op te hangen, of was je gewoon op zoek naar inspiratie?

Grote kans dat we aardig in de buurt zitten. Vanuit die wetenschap, schreven we ook dit blog. Wij denken namelijk dat wij je heel goed kunnen helpen met die contentstrategie tijdens de Call to adventure studietrip in Parijs!

Heb je vragen? Voel je weerstand? 

Aarzel je toch of het wel wat voor jou is? Vind je het vervelend om alleen te gaan? Twijfel je over de kosten? Vind je het lastig om je leidinggevende te overtuigen van het nut van deze training. En wie denken wij eigenlijk wel niet dat we zijn om die expertise te claimen? Ha, kijk! Dat zijn de weerstanden, de refusal of the call. Stap 3 uit de publieksreis. Die kunnen we heel makkelijk van je wegnemen. Mail ons gewoon eventjes en dan hebben we het erover: info@newdegree.nl.


Gemaakt met